Wednesday, November 10, 2010

bila ABAH mula bercerita

Perkara bila abah mula bercerita nih baru je terjadi kat aku..Baru je,baru je,baru jee(echoing,tak tau ape sebab)..Masa tu otw nak balik keratong my current hometown..Macam biasa la kami anak beranak,duk dalam kereta berborak,mengutuk,kena kutuk (selalunya aku la kena kutuk tuh),isu semasa,cerita hal orang kampung,and yang paling berguna tapi membosankan adalah cerita fizik+chemist dari abah..


presenting:EN ROSDAN


Taktau la mungkin silap aku tertanya kat abah,"eh,asap apa tuh,nak kata kebakaran bukan,asap jernih(putih) jep.".Pastu abah menoleh,asap kilang sawit tuh.Abah explain pasal asap tuh bukan asap bakar,tapi asap kesan dari proses steaming.Mulamula tu masuk lagi la dalam kepala otak food tech aku nih..


Tapi beberapa saat kemudian,bila abah setat cakap pasal chemical reaction,CO+ CHO HO + Carbon monoxide,bla bla bla...arghhh.!!!!Yang bole aku buat hanya angukanguk,pastu senyum kambing,buatbuat paham,best actress kot..!LMOA..Kalau nak tau ni sebenarnya yang bermain dibenak fikiran aku;



→≈¿²ᴣ₂₃⌂√⅍⌡∏

yang bermaksud,aku takfaham apa apa..

Hey,come on peeps,aku da lama kot tak bukak buku chemistry,since SPM ritu..cheh (padahal baru 2 tahun berlalu),tapi still lama kot.!hahahahhau.!Yela,lama la bagi budak otak mudah karat kalau biar ilmu tu lamalama tak diusik dalam otak aku..Yela,coarse aku amek skang memang la ada chemist,tapi mostly fasal Food Chemist,reaction memang ada,tapi takda la ada kena mengena ngan asapmasap tuh..

Tuh oke lagi,bila abah setat bukak pasal hukum fizik lagi parak.!Aku memang lupa gila doe..hahahahha....masa dye cite sal hukum hukum fizik,prinsip fizik,fikiran aku melayang ke lain,sebagai contoh,terberangan nak post citer yang aku tulis nih,Alhamdullillah ianya menjadi kenyataan..hahahahaha...Ditambah lagi aku bukanlah pecinta fizik dari zaman aku sekolah dulu.!

Part paling best,abah berenti cerita and then pusing pandang kat aku pastu tanya; "paham tak?"...reaksi aku mudah je,,geleng,geleng dan geleng..Tapi abah takmarah..hahahah...Tu la abah saya..Biar macam mana pun kita tak paham,tapi dye tak bosan nak suh kita layan cite science dye...hehehehehhe..

Haaa,,korang ada ke abah camtu?Maksud aku abah yang boleh jadi nerd (bukan la nerd,tapi topik tuh macam dorky kan.?),pastu boleh bagi nasihat,boleh jadi garang,boleh jadi seorang yang coolness,boleh buat lawak,boleh bersukan..Semua ciriciri tuh bergabung dan menjadilah seorang abah saya.(ayat mintak pelempang kalau tunjuk kat ex cikgu BM anda)...

the coolness of my abah

Apa apa pun,abah the BEST lah.!

anat beranat.baju plkn tuh gedabak oke,bukan saiz saya.!

Berbalik kepada cerita asal,konklusinya,ada harga yang perlu dibayar jika anda adalah anak seorang insiyur(jurutera), iaitu, anda harus menadah telinga (dan ilmu walaupun tak masuk) mendengar cerita cerita fizik,math,chemist dengan penuh semangat...

p/s:calon laki nak macam abah,(melampau la kau nok.!)

No comments:

Post a Comment

Jemput Komen: