Wednesday, December 1, 2010

aku pandai masak

Gila ke hape kau ni ain,entri nak puji diri sendiri.hahahaha.Ekceli,aku bukanlah pandai masak sangat,macam chef wan atau paling top macam ibu aku.Tapi bolehlah nak harap ke aku kalau setakat nak masak air,masak nasi,masak megi,rebus telur,goreng telur.hahahahha.Entah ape ape.Basic pun nak masuk kategori boleh diharapkan,kalau setakat tuh,budak darjah 5 pun tau.hehe.Yela,kalau dulu mungkin susah la nak masak/tanak nasi tuh,sebab dulu dulu masak pakai arang/kayu api gitu gitu lah.Pastu bukan boleh main letak pastu tinggal je,kena gak tengoktengok,takut kang kalau terlebih lama hangit,terkurang masak kang nasi mentah.Kita skang maen pakai periuk nasi karen,dah masak tutup  letrik,selesai.


cooking


Bila aku nak pandai masak nih.Aku benar benar maksudkan nih.Aku nak pandai masak.!!Gila,kalau nak pandai masak belajar la,tuh pun nak kecoh.Aku tau tuh yang terlintas dihati korang an.Tapi kalau malas camne?Tak bole ke kalau tak belajar masak pastu terus pandai masak.Another stupidol question.Jangan jawab dalam hati kalau meluat.Tuh hanya angan angan aku.


Oke.Terus kepada main point.Jangan melalut,nanti korang meluat nak baca yang selanjut (aku dapat rasakan yang ada orang cakap "dah meluat dah pun").Nvm.Sebenarnya,aku ada plan ni.Aku nak attend kelas memasak bila aku cuti sem 4.Kenafe sem 4?Sebab sem 4 aku cuti panjang,weepee.!Cheh,tanya and jawab sendiri.Kelas memasak celah mana tu?Kelas memasak kat rumah aku la,oleh chef Balkhis.Grand gile..hahaha.


masa kecik rajin la,da besau...


Oke.Yang tuh aku masuk dalam wish list aku la,merangkap azam tahun 2011.Harap harap azam tahun 2011 boleh tercapai memandangkan azam dulu dulu sebagai contoh nak berlakun dalam mana mana cerita Disney Movie,nak terbang dengan penyapu terbang macam HP,dan nak karoake depan peeps sekalian masa majlis hari guru TAK TERCAPAI.


Yelah,bagi aku walaupun terlalu awal nak fikirkan (terlalu awal bagi orang zaman sekarang) pasal kemahiran memasak ni,tapi kita kena la prepare awal awal dulu kan.Cuba bayangkan,betapa malunya sebagai seorang menantu pergi rumah mertua bila diajak ke dapur tak reti nak buat apa apa.Atau betapa malunya bila seorang suami yang ada bini (nama pun suami,bukan duda/bujang) tapi hari hari makan/tapau makanan luar.Bagi aku,walau se ranggi,se kaya,se besar mana pun pangkat,sebagai isteri,kene la bertanggungjawab prepare segala makan pakai keluarga kan.


Takkan la kau nak harap laki kau hire seorang pembantu rumah atau bibik atau apa apa je la yang kau panggil.Pastu dye la yang masakkan makanan untuk laki kau untuk anak kau.Perghhh.Habis?Baik pembantu rumah tu je jadi bini kepada laki kau,sebab dye yang laksanakan tugas sebagai seorang isteri,ibu.Yelah,kena faham gak pasal pembantu tuh,mungkin nak ringankan beban,nak nak yang bekerja,anak pulak ramai,nasib baikla perempuan boleh kawen satu je,kalau suami pun ramai,aku tak tau la.Yang kalau busy tahap gaban tuh,boleh la difahami.Ni kalau yang sesaja nak perabih duit laki suh upah pembantu sedangkan mampu buat sendiri segala kerja tuh memang melampau la.hahahha.Takpelah kalau kau dah kaya sangat, tapi takut terjadi 'sesuatu' kang.
dapat maid camni,memang bermadu la kau
kalau camni lagi parah,keje joget 24 jam.membazir je hire

Dah,sudah melalut.Aku memang selalu camtu.Oke,yang penting aku tetap nak belajar memasak dengan ibu aku.Sematkan dalam hati,jadikan satu tekad.Wuaahh,ayat nak vasssssss.Haaahahha.Sem 4,insyaallah. =)

No comments:

Post a Comment

Jemput Komen: