Thursday, February 3, 2011

isu tudung yang hot.

Assalamualaikum w.b.t.Oke,aku bukan nak cakap pasal isu shawl, Fatin Liyana dan seangkatan dengannya berkenaan isu yang dye hadapi tak berapa lama dulu. Malah,aku tak berminat nak cakap pasal kau pakai shawl sebab bajet nak bergaya baek takpayah. Bukan oke.!


Ramai orang cakap; "alah, kalau pakai tudung tapi berzina, baik takyah pakai. Hoi! Perempuan yang free hair 100 kali lebih baik la dari korang! Sekurang kurangnya dyeorang tak hipokrit, pakai tudung sebab konon konon alim, padahal bitch gila vavi."




Oke, firstly, no offence kepada wanita free hair. Aku bukan berniat nak hentam korang, sedangkan aku ramai kawan perempuan yang free hair bernama Logeswary atau Lee May Ling. Tapi aku geram bila orang lain yang beria ria condemn perempuan bertudung dan salahkan mereka sambil berkata "kenapa kau pakai tudung walaupun kau tau kau akan berzina?"


LMAO


What the shit. Sebelum kau nak condemn orang tuh, aku nak tanya. Kau tau tak keperluan pemakaian hijab tuh sebenarnya? Kau tau tak mende tuh WAJIB. Perlu ke aku ulang tulis ayat tuh dengan caption? W.A.J.I.B. Paham?


Ada ke Islam menyatakan, atau Rasullullah s.w.t mengeluarkan kenyataan bahawa perempuan yang seorang penzina tidak diwajibkan memakai tudung? Tak bukan? Korang kaji dulu sebelum keluar kenyataan. Write/talk using your brain, not your knees. PAHAM?


Tolonggg la korang, aku da muak dengan statement yang terus menerus nak condemn perempuan pakai tudung yang buat onar.Kalau dye tak pakai tudung, sape nak tanggung dosa dye tak tutup aurat? Kau ke? Kau yang condemn tuh ke, ye, kau ke??! Bercakap memang sedap kan. Sedap macam makan burger dabel prosperity yang kawan kau belanja dihujung minggu. Sekurang kurangnya perempuan yang pakai tudung menjalankan hukum yang Allah tetapkan. Tak macam kau, ye, kau yang memperlekehkan hukum Allah.


Aku bertambah benci bila mende ni dibawa di industri hiburan. Cukuplah dengan Siti yang bawa evolusi pemakaian tudung tak cukup kain, yang macam kau ni pakai tudung ke tak? Tak cukup dengan tuh, dalam layar putih pun mende ni diperlekehkan. Sape yang pernah tengok movie Aku Masih Dara dilakonkan oleh perempuans gedik tuh? Yang ada satu part tuh dye cakap; "Alah,perempuan pakai tudung sebab nak tutup love bite je." Bodoh, tau tak? Kau tau tak golongan masyarakat yang tengok cerita ni? Kau tau tak yang tengok tu mungkin juga perempuan yang tak tau asas berhijab ni? Kau tau tak statement tuh boleh bagi impak negatif walaupun kau rasa mende tuh boleh sale untuk lariskan tiket wayang kau? Terlampau ramai moron yang ada dalam industri hiburan kita. sigh sigh. Kaji dulu impak dye sebelum kau tulis dalam skrip kau tuh, please.
sebelum revolusi
selepas revolusi
scene itu.


Cukup la kau nak bandingkan antara perempuan pakai tudung dengan perempuan free hair. Cukup la dengan teori yang kau pegang selama ni; perempuan free hair yang buat zina 100 kali lebih baik dari perempuan pakai tudung yang buat zina. Adakah free hair tiket untuk kau buat zina? Adakah seorang free hair yang buat zina, kau akan tutup mata sambil berkata; "alah, free hair, memang biasa la kalau dye buat onar, lain la kalau pakai tudung, memang aku hangin.". Uiks? Macam tu je?


Ada ke hukum hudud tertulis; hukum akan dikenakan bagi orang yang memakai HIJAB saja, bagi yang tidak memakai, kau lepas, sebab tuh adalah tiket untuk kau buat onar. Tak de kan? Oke, mungkin bagi kita, orang bertudung tuh represent Islam. Jadi kalau zina, amat memalukan bagi seluruh umat Islam. Aku nak tanya balik, apa yang korang nak jawab bila kawan berlainan agama korang tanya kat korang, "Kamu orang Islam kena pakai tudung kan? Kenapa saya tengok ada kawan saya yang Islam bernama Aisha tapi tak pakai tudung?". Sentap tak? Kau nak jawab camne? Dari sudut agama, kau nak jawab camna? Kau nak jawab bertudung tuh sunat?


Kenapa tak bangkitkan isu ni? Kenapa? Kenapa Metro boleh jual cerita gadis bertudung antara tertangkap dalam serbuan Ops Zina? Oke aku reka tajuk akhbar tuh. Tapi kenapa? Sebab First Lady kita sanggul tersembul? Sebab takde sape berani bangkitkan isu ni takut kena bom cam Altantuya?


Kita tak kisah kalau perempuan Islam free hair pegi clubbing, tapi kita kisah bila perempuan bertudung pi clubbing. Bezanya cuma pada tudung, tapi mereka sama sama Islam. Tapi, ada kita kisah?


Bertudung bukan mencerminkan akhlak seseorang, tetapi bertudung itu wajib tanpa mengira akhlak seseorang. Bertudung tuh ibarat minum, kalau kau tak minum, kau mati. Kalau kau tak pakai tudung, kau berdosa. Bertudung bukan macam ko buat solat hajat, yakni mende yang sunat, bertudung macam kau buat solat fardhu, mende wajib. Jadi, hentikan melabel perempuan berdasarkan pemakaian hijab. Wajib bertudung tuh bukan kisah samada kau anak Menteri besar Kelantan dan kau anak Menteri besar Selangor. Bertudung juga wajib tak kira kau pencuri atau pembunuh.


Aku da muak baca pasal orang condemn perempuan pakai tudung yang berzina. Kalau kau tak faham faham lagi dan masih nak kondem perempuan bertudung, go on. Teruskan,sebab kau sedang memperlekehkan hukum yang Allah tetapkan.


p/s:orang yang seperti katak dibawah tempurung bukan orang yang menutup kepalanya,tetapi orang yang terlalu kebaratan adalah orang yang seperti katak dibawah tempurung sebab kau dah bertahun tahun dari tadika lagi belajar agama, tapi kau tak faham faham lagi ke? Kau menidakkan hukum Allah malah kau mengutuk orang yang berhijab dengan mengatakan tak urban dan mambangun, urban hell you.!


marilah bina pemikiran urban sampai terima nasib macam ni.Yok!

11 comments:

  1. betul2..sekurang2nya org pakai tudng 2 wlaupun die berzina..die da slmtkn dosa die xpkai tdung..kalo wat zina n xpkai tdung, nak slmtkn yg mne..

    ReplyDelete
  2. woo..power la ayt kau!!tmbs up 4 u..i like2...4 da guys yg slao kndem pmpn sgat 2,,pkai la akai terlebeyyyy dlu sblom mau serbu keyhhh!!!

    ReplyDelete
  3. anon:thx...gege...menyatakn kebenaran cuma...

    ReplyDelete
  4. kalau dah berzina, apa-apa amalan pun tak diterima.
    so orang yang bertudung pastu berzina,
    adalah orang yang menghina hukum Allah.

    daripada defend orang bertudung yang berzina,
    lebih baik cerita elok2 kenapa wanita Islam wajib menutup aurat (bukan bertudung semata-mata).

    amalan yang baik sepatutnya menghalang diri kita dari melakukan kemungkaran.
    bukannya berzina pastu rasa bersalah,pakai tudung pastu esok berzina balik.

    lbnl, tudung tu bukan isunya.
    isunya sekarang MENUTUP AURAT.

    pakai skinny, legging, seluar jeans yg melekat kat kaki, baju yang melekat kat badan bersama tudung yang tidak menutup dada BUKANLAH menutup aurat.

    pergi depan cermin,tengok diri kita, betul tak betul dah tutup aurat.

    kalau belum, betulkan.
    jangan tau nak kutuk orang tu,orang ni.

    ReplyDelete
  5. pertamanya,ko ckp org bertudung pastu buat zina,adalah org yang menghina hukum Allah,,habis kalau tak pakai tudung,buat zina,tak menghina hukum Allah la?camtu?point ko pun dah goyah laa..
    keduanya,ada ke aku defend org yang bertudung yang berzina??baca dulu point aku tu bro/sis...aku cume ckp,knp org skang terlampau beria captionkan si penzina tu pakai TUDUNG whatsoever,adakah niat dye sbb nak ckp,,"ohh,baik tak payah pakai tudung kalau berzina",again knp bangkitkn isu tudung?adkh sbb ko pakai tudung,ko mmg sorg yang xmgkn buat dosa.c'mon la,tudung bkn mnnjkkn pribadi ko,,tudung adlh WAJIB,,tak kisah ko ni penzina or pencuri..aku tak menyokong zina samada yg buat tu bertudung atau tak..ko ni lri konsep la...c'mon la,paling2 taik pun ko akan penah dgr sape2 ckp:"huk olah,pakai tudung,tapi berjimak dengan pakwe,baik TAKYAH PAKAI TUDUNG"..isu tu yg aku ketengahkn...
    ketiganya,lain kali bulatkan mata,,baca tajuk post kat atas tu:ISU TUDUNG...bukan pasal tutup aurat,,sbb aku tau tutup aurat tu keseluruhn,n aku da ckp awal2,aku bkn nak citer pasal shawl jerut leher bla bla.tu laen citer naaa,tunggu taw~~

    ReplyDelete
  6. btw,,aku nak betulkan...sape ko nak tentukan org yg buat zina,takde amalan yg dterima,,,kalau kerja tuhan baik jangan usik la kawan,,jangan nak pandai2 buat hukum sendiri naa...nway,,dtg la lg,,aku suka anon...

    ReplyDelete

peninggal komen: