Monday, June 22, 2020

Vatertag! (Father's Day)

Assalamualaikum w.b.t.

Phewww, punya la perah otak nak menulis kali ini. Taip-taip, baring berangan setengah jam, dah bangun blur lagi. Ughhh rasa macam otak kurang function!

Okay, first of all. Happy Papa's Day! (sambil pasang lagu Papa Jahat dari The Fabulous Cat - okay tau, tak releven). This post goes to my man, the love of my life; my first hero, and always be - ABAH.

Blog Therapy, Therapy, Therapy Blog, Blogging Therapy, Therapy,..

To the coolest abah.

Dalam circle kawan-kawan aku, kebanyakannya cerita yang ayah depa garang-garang, tapi abah is quite the opposite. I can jokes with him, bickering and teasing. Basically macam kawan-kawan. Tapi dalam sempoi dia bukanlah takde ketegasan langsung. Kembali ke 20 tahun yang lalu. Aku penah yakinkan abah untuk beli patung untuk Epa (biasalah guna nama adik untuk kepentingan sendiri hahaha). Aku bagitau harga dalam belas-belas ringgit je. Pastu, abah bagi sekeping note 50. Bersinar mata time tu weh. Dan sebab aku ingat abah ni laid-back, aku berani guna duit tu untuk beli patung lain yang harganya RM 49.90, tanpa kebenaran.

Anda rasa dapat apa? Tempeleng la. RM 50 zaman tu boleh dapat penuh satu troli dengan barang dapur kot. Tapi bukan tempeleng free-free. Datang dengan pakej nasihat, "Don't break a trust, kepercayaan tu susah nak dapat". Lebih kurang gitu la tak ingat ayat penuh.

Aku percaya, siapa diri aku yang sekarang adalah hasil dari didikan (directly or indirectly) dari abah. Masih aku ingat, umur 4 tahun. Kampung Batu Hitam. Rumah papan. Bau taik kambing bawah rumah. Radio Sony CFS dan cassette reggae milik abah. My first real music experience, layan sambil pijak-pijak radio oii. Ahhh I still remember the rhythm, UB40 - Kingston Town.

Rumah Batu Hitam, circa 1994. Geng pijak radio.

I must admit that the courage I've developed inside me mostly comes from abah. Abah's trust - is real. Abah always encouraged me to be brave. Dari kecik abah ajar lepaskan aku, sendiri with minimal observation. I believe as a parent it's not easy, lebih-lebih lagi sebab aku ni perempuan. But he trust me. Dan kepercayaan dia yang membina keberanian dalam diri aku. Sungguh! Because naturally and originally, I am a very timid person.

Abah, thanks for everything. Especially for your trust and supports (morally, physically and financially). And for your hard work and dedication for us to live in comfort. Me fated to be your daughter is one of the blessing from Allah. Alhamdulillah Allah, for blessing me with the coolest parents.

A clingy daughter, I'll always be. So bare with it. I'll never leave your side, macam orang kuning Digi dalam iklan ku bersamamu hahahaha. 

Happy Father's Day. Love you, xoxo.

"Ooh baby baby, it's a wild world,
It's hard to get by just upon a smile.

Ooh baby baby, it's a wild world. And I'll always remember you like a child, girl"             - Cat Steven

p.s: Nak jadi ayah, anak, suami mahupun manusia yang baik, jadikanlah Rasulullah sebagai idola. Muhammad s.a.w - the best father to his children, the best husband to his wives, the best leader to his tribe, and simply the best person.

No comments:

Post a Comment

Jemput Komen: